Wereldouderdag op 1 juni: verschillende opvoedingsstijlen in de kijker

Volgens een studie is België het Europese land waar ouders het minst interventionistisch zijn.

Naar aanloop van de Wereldouderdag van de Verenigde naties op 1 juni, belicht een nieuwe studie de verschillende benaderingen in opvoedingsstijlen in België en andere Europese landen. ​ Zo verwachten Belgische ouders het minst van hun kinderen dat ze mee in het huishouden helpen en ze houden ook relatief minder in de gaten houden waar de kinderen zoal uithangen. ​

Het onderzoek werd uitgevoerd door de toonaangevende naamlabelfabrikant, MyNametags.be, bij ouders uit 5 verschillende Europese landen. Het onderzoek suggereert dat de weinig betrokken manier van opvoeden van Belgische ouders te maken zou heeft met de ontspannen houding die ouders aannemen op het vlak van normen en regels. Ter vergelijking: Nederland is het strengste land met 58% van de ondervraagde ouders die stellen dat zij duidelijke regels voor hun kinderen opstellen.

Die relatief minder betrokken aanpak van Belgische ouders komt ook tot uiting in bepaalde alledaagse activiteiten met hun kinderen. Zo zijn ze 16% minder geneigd om samen aan het bakken te slaan dan Portugese ouders. Evenzo 14% minder geneigd om hun kinderen zelf te leren fietsen dan Ierse ouders.

Er vallen ook verschillen te noteren met andere landen op het vlak van wat nu precies de opvoedingsstijl van de moderne ouders beïnvloedt. Belgische ouders worden in het onderzoek het meest beïnvloed door de ouders van de klasgenoten van hun kinderen (48%). Terwijl Portugese ouders vooral de druk van sociale media (56%) als beïnvloedende factor ervaren en Britse ouders vooral afstand willen nemen van wat ze zelf niet leuk vonden aan hun eigen opvoeding (83%).

Lars B. Andersen, Managing Director bij My Nametags, licht toe: "Bij My Nametags staan we elke dag in contact met ouders over heel Europa. We wilden graag weten op welke vlakken de opvoedingsstijlen in ons continent anders zijn om te begrijpen in hoeverre cultuur hierop een impact heeft. Het is interessant om te zien dat er tussen de landen toch grote verschillen zitten, hoewel ze geografisch gezien dicht bij elkaar liggen. Het grootste verschil tussen de landen blijkt de manier te zijn om om te gaan met normen en regels.”

Bezoek de website van My Nametags voor meer informatie over de verschillen tussen opvoedingsstijlen in Europa.

Marijke Hendricx

Account Executive

Persberichten in je mailbox

Over My Nametags

My Nametags is één van de grootste producenten in België van eenvoudig aan te brengen naamlabels in de vorm van stickers en strijklabelsDe naamlabels hebben duizenden toepassingen, van het labelen van kledij en briefpapier tot stof en schoenen. Oorspronkelijk opgericht in 2004 door Lars B. Andersen, uit de behoefte om de bezittingen van zijn eigen kinderen te labelen, was zijn ambitieuze oplossing om een bedrijf op te richten dat de beste naamlabels ter wereld kon produceren.

My Nametags biedt nu een 10-jarige wasgarantie, die ongeëvenaard is in de naamlabelindustrie. De labels zijn onafhankelijk getest om de beste labels in België te zijn. In de loop der jaren heeft het bedrijf gewerkt aan het creëren en behouden van de zeer gerespecteerde reputatie voor kwaliteit en service die het vandaag de dag heeft, met een klanttevredenheidsbeoordeling van 99 procent, die ongeëvenaard is onder labelbedrijven. My Nametags is het enige labelbedrijf in België dat antibacteriële naamlabels levert.

Contact

Box 57, 3de verdieping Waterloo Office Park Building M, Richelledreef 161 1410 WATERLOO BELGIË

www.mynametags.be